הצצה: החתימות הייחודיות, והפריטים הנדירים נחשפים לראשונה

נתי קאליש No Comments on הצצה: החתימות הייחודיות, והפריטים הנדירים נחשפים לראשונה

חתימות נדירות מגדולי ישראל, הזמנות לחתונות של ענקי הדור, ספרי קודש נדירים ביותר, ועוד הרבה פריטים מרתקים נחשפים לראשונה, ומוצעים למכירה | ראיתם פעם את ה'שיטה מקובצת' של המהר"ם שפירא מלובלין? או חוברת שהודפסה בדיו מוזהב?

17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

במשרד לא מאוד גדול בבני ברק, פגשנו את ר' חנוך ברנד. מלבד שני מחשבים חדשים שהיו במקום, המשרד כולו היה מלא בארונות ובהם ספרים ישנים, שנראה היה כי אין בהם שום צורך, והם מסתמא יושלכו לגניזה במוקדם או במאוחר.

לשאלתי, מה פשר הספרים הרבים שמונחים בארונות ללא כל שימוש, עונה ברנד: "אין לך מושג מה יש כאן. אוצרות שחלק מהם לא נחשפו עדיין. דברים מדהימים שירתקו אותך מאד".

האמת שהסתקרנתי. ביקשתי להציץ בכמה מהם, והוא ניאות להציג בפניי את האוצרות שהוא אוגר במשך שנים. התחלנו.

"יש לי פה דברים מכל הזמנים, מכל חצרות הקודש, ומהקהילות היהודיות ברחבי העולם כולו" פותח ברנד את השיחה. "החל ממכתבים שנכתבו על ידי גדולי ישראל לפני שנים רבות, עובר דרך ספרים מדפוסים וותיקים, וכלה באוסף פריטים בעלי ערך ועניין".

לאחר שהבנתי כי מאחורי כל פריט יש סיפור, וכי אם אשב לשמוע כל אחד כנראה שלא אסיים בשנה הקרובה, ביקשתי ממנו שיציג בפניי את המעניינים ביותר, וגם אותם היה צריך לברור מתוך אלפי הפריטים שהיו לנגד עיניי.

התחלנו עם מסכת בבא קמא, דפוס זיטומיר, משנת תרי"ח. "יש לנו כאן שתי גמרות מדפוס זיטומיר, שתיהן נדפסו באותה השנה, אך באחת מופיע שיש 10 מעלות בהדפסה, ובשנייה מופיע שיש 12 מעלות".

הדפוס היה של רבי חנינא ליפא ורבי יהושע העשיל שפירא נכדי הרב מסלאוויטא. לספרי זיטאמיר וסלאוויטא שנדפסו ע"י נכדי הרב מסלאוויטא ורבי פנחס מקוריץ נודעה קדושה מיוחדת, כלי הדפוס והאותיות הוטבלו במקווה לפני המלאכה, ואף החזקת ספרים קדושים אלו ידועה כסגולה לשמירת הבית ולהצלחה.

שתי הגמרות מדפוס זיטומיר:

"כידוע, הגאון מווילנא לא הסכים שידפיסו את חיבוריו בחייו ולכן דברי תורתו נודעו בעיקר לאחר פטירתו" אומר ברנד. "אבל בידי ישנו ספר נדיר ביותר, בו הוזכר שמו של הגר"א עוד בחייו".

הספר הוא 'בנין שלמה', דרושים עה"ת מאת רבי שלמה אב"ד זיחלין. שנדפס במהדורה יחידה בשקלאוו, בשנת תקמ"ט. בעמוד שלפניכם מופיע בשורה השמינית מלמטה הציטוט: "ושמעתי מרבים שדברי זו ג"כ הגיד הרב ר' אליהו חסיד מווילנא".

כעת, הציג בפניי ר' חנוך את הספר הנודע 'מגן אברהם' שהודפס עוד בחייו של המחבר, ועליו צילום מכתב ידו. "את הספר הזה מצאתי במקום שלא תיכננתי" מספר ברנד. "כשהלכתי לקחת את שתי הגמרות בבא קמא שראית קודם, שמתי לב לאיזו כריכה שמסתתרת מאחוריהן. לא חשבתי להוציא אותה, אבל מסקרנות משכתי אותה, וגילית את הספר הנדיר הזה".

הספר שלפנינו נדפס בדפוס ראשון בלובלין, בשנת תרמ"ז, עוד בחייו של המחבר, הרה"ק רבי אברהם טברסקי המגיד מטריסק בן הרה"ק רבי מרדכי מטשרנוביל, ועליו פקסימיליה של כתב יד קודשו וחתימתו של המגיד הקדוש: "אלה דברי המעתיר בעד כלל ישראל ובעד כל האנשים אשר יקחו הספר הזה לטוב להם כל הימים".

לאחר מכן, ר' חנוך הציג בפניי את הספר שו"ת "בית אפרים" על או"ח, יו"ד וחו"מ, מאת הרה"ק רבי אפרים זלמן מרגליות מדפוס ראשון, למברג תקע"ח.

מה שמיוחד בספר הזה הוא, שמופיעות עליו 2 חותמות נדירות. בשער הספר ובדף הקדמת או"ח ובדף ל"ב של יו"ד חותמות האדמו"ר הרה"ק רבי שלמה רבינוביץ הכהן מראדומסק בעל "התפארת שלמה". בדף השער חתימת בנו ממשיך דרכו האדמו"ר הרה"ק רבי אברהם ישכר בער הכהן רבינוביץ מראדומסק. כפי שתוכלו לראות, על הספר רשומים גם שמות של אנשים, שככל הנראה ביקשו שהגאונים הנ"ל ילמדו להצלחתם.

ראינו גם את דפוס ראשון של "ספר הפלאה"על הלכות מסכת כתובות מהגאון הקדוש רבי פנחס הלוי איש הורוויץ, תלמידו של המגיד ממעזריטש, אב"ד פרנקפורט דמיין, ורבו של מרן ה'חתם סופר'. בשער הספר למעלה מופיע רישום בעלות עתיק בחתימת רב ["הק' יוסף… החופ"ק…"] שקיבל את הספר במתנה מהמחבר. רישומי בעלים נוספים "שייך להק' מו"ה אלכסנדר יהונתן איסטרייך".

לפנינו הוצג הספר 'שיטה מקובצת' של הגאון רבי מאיר שפירא מלובלין עם הגהות בכתב יד קודשו וחותמותיו. הודפס בווארשא, בשנת תרס"ב.

ויש גם דברים בני זמננו. ספר ה'אורים ותומים' מהגאון רבי יהונתן אייבשיץ. העותק של מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי זצוק"ל עם חתימת קודשו שנתן במתנה לחתנו כבנו הגאון הרב קולדצקי. הודפס בשטעטטין, בשנת תר"כ.

מלבד ספרים עתיקים עם חתימות נדירות, וסיפורים יוצאי דופן, נחשפנו גם לכמה פריטים מרתקים שהיו במקום. אחד מהפריטים הנדירים הוא, דיוקן של האדמו"ר רבי מנחם מנדל שניאורסון, ה"צמח צדק" מליובאוויטש, על גלוית שנה טובה שנדפסה בארה"ב בשנת תר"ס, ונשלחה מארה"ב לרוסיה כחמש שנים לאחר מכן.. "זה פריט נדיר ביותר, אין אותו בספריית חב"ד אפילו" אומר ברנד.

הפריט הבא, הוא לא פחות מהזמנה לחתונה של אחד מהאדמורי"ם החשובים שחיו בשנת תרצ"ד. זוהי ההזמנה לחתונת האדמו"ר הרה"ק רבי שלמה דוד יהושע מסלונים, עם בת האדמו"ר הרה"ק רבי יצחק מנחם מאלכסנדר בעל ה'עקידת יצחק'. נדפסה בלודז' בשנת תרצ"ד.

האדמו"ר הרה"ק רבי שלמה דוד יהושע וינברג, מוהרשד"י מסלונים הי"ד [תרע"ו – תש"ג] היה בנו יחידו של האדמו"ר הרה"ק בעל ה'בית אברהם' מסלונים. אמו היא בת האדמו"ר רבי צבי הירש מלומאז'-קוצק. התמנה לאדמו"ר תקופה לאחר פטירת אביו, בגיל צעיר בהיותו כבן עשרים בלבד. היה מגדולי אדמו"רי דורו וממנהיגי יהדות פולין.

בנוסף הוצגה בפנינו אחת מהחוברות והספרים הבודדים בעולם היהודי שנדפסו בדיו מוזהב, נדיר באופן מיוחד. זוהי החוברת הראשונה של כתב העת "הקטר" שהיה כלי מבטא של הסתדרות פועלי הרכבת, הדואר והטלגרף. הודפס בחיפה, י"ט שבט תרפ"ב.

"למיטב ידיעתנו, ולאחר בדיקות שערכנו, נדפסו בסך הכל 4/5 חוברות/ספרים בדיו מוזהב בכל עולם הספר היהודי עד היום. זו אחת מהם" אומר ברנד.

כעת הציג בפנינו ר' חנוך פריט היסטורי שמהווה עדות לוויכוח היסטורי בין אגודת ישראל לראשי הציונים דאז. באחד ממכתביו של הרב יצחק (איצ'ה) מאיר לוין הוא כותב אודות התנהגותם המחפירה של הציונים ומתאר כיצד הם מונעים מיהודים חרדיים לקבל סרטפיקטים (אישורים שנתנו הבריטים למכסה מסויימת). מאוחר יותר האשימו הציונים את היהודים החרדיים כאילו הם היו אלו שלא רצו לעלות לא"י, ממכתב זה, האמת מוכחת לעין כל.

ולסיום, ראינו גלויה משנות ה-40, של יהודי תימני עם פאות, שלפי מה שנראה, הגלויה מתארת כיצד הוא נאלץ לצחצח נעליים של חיילים בריטים בארץ ישראל.

קיימים עוד מאות ואלפי פריטים בעלי ערך מרתקים, הסיור היה מרתק, אך לא הספקנו לראות את הכל. ביום חמישי הקרוב, תהיה אפשרות לרכוש את כל הפריטים הללו, ועוד רבים, במכירה פומבית דיגיטלית בבית המכירות "ברנד מכירות פומביות".

 



0 תגובות